Vrijwilligerswerk

Volgens de statistieken wordt deze blog goed gelezen en dat leek me nou eens een mooie gelegenheid om nog eens wat mogelijkheden voor vrijwilligerswerk onder de aandacht te brengen!

Want in de afgelopen 3 maanden hebben we 2 nieuwe projecten mogen toevoegen aan ons netwerk! Bovendien zijn er ook ontwikkelingen bij bestaande projecten waardoor er meer vrijwilligers aan de slag kunnen.

Wat ik zelf erg leuk vind, is dat er een vrijwilliger (bedanbkt, Annemiek!) gestart is met het geven van naailes aan de vrouwen in Blessed Camp. Alles gaat nog met de hand maar de vrouwen zijn enthousiast en gemotiveerd. Er worden pennen-etuis en toilet tasjes gemaakt, erg leuk! Het zou erg leuk zijn als we vrijwilligers kunnen vinden die verder kunnen gaan met het geven van naailes aan de dames.

Verder wordt in Blessed Camp druk gewerkt aan de bouw van een school en zodra die er staat kunnen we het aantal vrijwilligers uitbreiden dat op de school kan assisteren. We hebben dan 3 klassen dus in elke klas kan er een vrijwilliger helpen. Daarnaast wordt de kliniek voor de wonden verzorging momenteel gerealiseerd en ook daar is de assistentie van vrijwilligers zeer welkom. Het duurt nog ongeveer 3 maanden (schat ik in, maar hey, het blijft Afrika :-) voordat de gebouwen in gebruik genomen kunnen worden. Maar intussen gaat het werk wel gewoon door en is er gewoon les op de huidige school (in het gebouw van de kerk) en worden de wonden ook verzorgd (buiten onder een boom, op een bankje). Dus vrijwilligers: wees welkom!

Ook ben ik erg blij met het nieuwe project Port Reitz school. Deze school biedt basisonderwijs en inwoning aan gehandicapte kinderen, ongeacht religie of herkomst. De school telt 250 gehandicapte leerlingen, waarvan er 165 intern zijn. Port Reitz School is een speciale school voor lichamelijk, geestelijk en sociaal gehandicapte kinderen. Als speciale school biedt zij fysiotherapie, revalidatie en speciaal onderwijs voor degenen met een leerprobleem, veroorzaakt door hun handicap. Er zijn speciale klassen voor meervoudig gehandicapte kinderen, waar d.m.v. individuele programma's dagelijkse handelingen worden geleerd. Op deze school zijn heel hard vrijwilligers nodig. Zij kunnen assisteren bij het lesgeven in de speciale klassen (maatwerk), bij de verzorging van de kinderen maar bijvoorbeeld ook in de fysiotherapie ruimte.

Dan hebben we nog Vilwakwe school. Superleuke school met zo mogelijk een nog leukere hoofdmeester(es). Vilwakwe school is een school voor kinderen uit arme families. Families die geen geld hebben om hun kinderen naar school te laten gaan. Vrijwilligers werken als assistent van de leraren in de klas. Of, indien je in staat bent om een eigen vak te geven (bijv. rekenen of Engels) dan kan je zelfstandig lessen geven.

Meer informatie over vrijwilligerswerk is te vinden op onze website www.vrijwilligerswerk-afrika.nl. Ook organiseren we maandelijks een informatie bijeenkomst over vrijwilligerswerk, waarbij je alles hoort over de mogelijkheden, de projecten, het verblijf en de organisatie.

Ik zou het zeer op prijs stellen als de lezers van deze blog dit bericht willen doorsturen naar hun online sociale netwerk (Facebook, Hyves, Twitter etc.), vrienden, familie, buren, klasgenoten of andere geinteresseerden! Hoe meer vrijwilligers, hoe meer vooruitgang in de projecten!Alvast bedankt!

Els Nijssen

Beste Ineke, mist je bij EN. Vandaar mijn extra bezoek aan jouw weblog. Ik lees net dat je weer terug bent in Nederland. Tot snel bij EN. Hartelijke groet, Els N

Doingoood