Confrontaties in de bush

Vandaag zijn Anneke en ik met het medische team van APDK (een van onze partners van Doingoood) op stap in Malindi, zo'n 60 km boven Mombasa. De 'rural area' noemen ze het. We bezoeken families en scholen waar kinderen een lichamelijke handicap hebben en zij krijgen advies over de vervolgstappen van behandelingen. We zien baby's met waterhoofdjes, kinderen met misvormde armen en benen, klompvoetjes en allerlei andere handicaps. Het zijn over het algemeen handicaps die te behandelen zijn of waarvan in ieder geval de last voor het kind te verlichten is. Echter, mensen schamen zich ervoor en geloven dat het kind vervloekt is. Sommigen negeren het kind en laten het niet behandelen waardoor enkele gevallen ronduit ernstig zijn. Maar ook hier is geld een probleem. Het kost rond de 5 euro om het kind naar Mombasa te brengen voor de behandeling of operatie. En zelfs daarop kan het mislopen als een familie dat niet kan opbrengen. Triest hoor. We hebben kinderen gezien die met de juiste behandeling veel verder in hun mentale en lichamelijke ontwikkeling hadden kunnen zijn als ze behandeld waren. Een klein jongetje van een jaar of 2 had zulke misvormde beentjes dat ze vrezen dat ze geamputeerd moeten worden. Maar je had hem moeten zien gaan op zijn vervormde knietjes, sneller dan een kind van die leeftijd op voetjes vooruit kan komen! Gelukkig had dat jongetje een hele lieve moeder die heel leuk en lief met hem was. Je hoopt dan maar dat ze ook echt naar Mombasa zullen gaan voor de behandeling.

We blijven ook een nachtje in Malindi en gaan morgen weer met het team mee. We slapen in een guest house. Heel bijzonder allemaal. De kamer kost 7 euro voor met zijn 2-en. Er is een hurk toilet zonder water. Geen douche, wel een emmer water en een schepje. De afvoer van de douche is weer datzelfde hurk toilet (!) Er is een wastafel, zonder kraan en de afvoer zit niet aangesloten dus er is alleen een gat. De fan komt bijna van het plafond af als je hem aanzet en maakt een ongelooflijke herrie. We hebben gedineerd (nou ja...) in een lokaal restaurant voor 1,40 euro met zijn 2-en. Ik heb 3 woorden voor dat 'restaurant': Rob De Geus. We hadden het eten 3 minuten na de bestelling, dus dat stond al ergens klaar (vast ook met vliegen erop). Dus we verwachten dat er een diarreetje op komst is :-)

Gelukkig houden we wel een beetje van avontuur en zien we beiden de humor er absoluut van in. Ik zit nu dit verhaaltje te typen op mijn meegebrachte mini notebook. En met de mobiele internet USB. Dat dan weer wel. Lekker contrast!!

De bouw van de school voor Blessed Camp lijkt nu ook eindelijk te gaan starten. Wel allemaal op z'n Afrikaans natuurlijk dus ik ben benieuwd. Naar verluidt gaan ze morgen beginnen met het graven van de fundering. Ik houd jullie op de hoogte!

gerry

ik vind alles prima, kan overal slapen, neem muggen op de koop toe, me wassen met een klein emmertje water, een maaltijd met hier en daar een vliegje (moet wel gaar zijn) maar GEEN HURKTOILET!!

Ineke van Huuksloot

Hahahahahaha Gerry..... GEEN HURKTOILET. Ik lach me dood om jou, en iedereen hier ligt dubbel. Maar eigenlijk is het veel hygienischer dan een zit toilet hoor. Je moet alleen even goed mikken :-)

Bart

dat klopt, mikken gewoon