Kisumu

Deze week breng ik in de omgeving van Kisumu door. Dat is het westen van Kenya, aan lake Victoria. De rit er naartoe was al een ervaring op zich. In alle vroegte naar het bus station. Ik was al gewaarschuwd voor de hekselketel die ik daar zou aantreffen. Iedereen stormt op je af als je aan komt en willen je allemaal naar 'hun' bus hebben. Als je dus 3 tassen bij je hebt moet je uitkijken dat die mannetjes niet allemaal met een tas naar een eigen bus gaan. Maar het viel mee, alle tassen kwamen bij een bus aan.

De voorruit miste maar werd er ter plekke nog even ingezet. Helaas duurde het nogal even voor de bus vol genoeg was om te gaan. Het plan was dat de bus om 7 uur ging maar ja er waren niet genoeg mensen dus gingen we pas na tien uur.... Ondertussen groot spektakel want het zag er letterlijk zwart van de mensen. Er werden twee dieven gesignaleerd en de hele menigte dook erop af. Ik kon het vanaf veilige afstand vanuit mijn raamplaats in de bus aanschouwen. Man, die kerels werden gelyncht door de menigte en de politie deed niets. De kerels bloedden hevig en werden volledig in elkaar geramd en met stenen bekogeld. Tsjonge wat een toestand was dat. Het bloed liep er aan alle kanten uit.

Toen ging de bus toch eindelijk op pad. De rit was in een woord prachtig. Kenia is een super mooi lang met mooie valleien en uitgestrekte landschappen. Het is nu ook heel erg groen en ik heb zelfs een zebra onderweg gezien! De bus is wel een stukje primitiever dan die ik eerder vanuit Mombasa naar Nairobi nam. Dus de rug had het op de hobbelige wegen wel even te verduren maar dat mag de pret niet drukken.

Een grote wens van mij gaat ook in vervulling. Ik ga op bezoek bij Hope Home in Kadongo! Ik ga Achieng ontmoeten!! Voor mijn vertrek naar Kenia zat ik wekelijks aan de buis gekluisterd om naar 'De zussen van mijn dochter' op Belgie te kijken. Dit ging over een HIV positieve vrouw die 7 jaar geleden een baby gevonden heeft en deze werd geadopt eerd door een Belgische journaliste. Die vrouw was Achieng, toen heel erg ziek. 5 Jaar geleden heeft Achieng met behulp van deze journaliste een Baby Rescue Centre opgericht, Hope Home. Inmiddels zet ze zich in voor baby's, mensen met HIV, kwetsbare kinderen, en tieners en is ze een zegen voor velen. Ik kijk er enorm naar uit om haar te ontmoeten. Ik sprak haar aan de telefoon en ze vertelde mij dat ik welkom ben. Ik kan niet wachten!

Reacties

Reacties

ellie helbers

lieve ineke, we volgen je via de mail. we zijn erg trots op je. pas goed op jezelf. zien uit naar 13 april. veel liefs en een dikke kus. papa en ellie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood