Mijn tweede thuis

Mijn tweede thuis

Ik ben aangekomen in Mombasa! Heerlijk om weer die vertrouwde geuren op te snuiven en dit keer met het besef dat ik er lang van mag genieten. Uiteindelijk kwam ik met mijn hele stapel bagage vlot door de douane en na een vriendelijk praatje met de douane beambte liep ik naar buiten waar Peter al op me stond te wachten.

Na een heerlijk Keniaans ontbijt (thee met suiker en warme melk, wit brood met jam en pindakaas) bij Peter thuis gingen we op pad, want ik kon natuurlijk niet wachten om het Doingooodhuis te bezoeken. Ik ben er echt weg van! Het ligt op een hele rustige lokatie en inderdaad op 3 keer vallen van het moderne winkelcentrum van de wijk Nyali. Er moeten ook nog wat reparaties gedaan worden in het huis. Het zou geschilderd opgeleverd worden maar dat moet je ruim zien, naar nu blijkt. Nu gaan we de boel nog even lekker laten witten komende week.

Peter en ik zijn vandaag al op pad geweest voor meubels. Nancy, de vrouw van Peter, neemt deze week nog een dag vrij en dan gaan we shoppen voor de stoffering. Haar zus gaat gordijnen naaien en kussenhoezen voor de banken. We hebben een bijzondere dag gehad! We hebben een rondje geshopt bij meubelmakers en kwamen tenslotte bij een meubelfabriek. De eigenaar was niet alleen een hele prettige man om zaken mee te doen maar ook heel betrokken bij onze projecten. Hij bleek lid te zijn van Rotary club Mombasa en ze hadden net 9 bore holes (waterputten) bij scholen en in arme gemeenschappen gesponsord. Hij toonde veel interesse in Blessed Camp en heeft toegezegd te kijken wat ze kunnen doen. Hij dacht goed mee binnen ons budget en kwam met het geweldige voorstel om 2 ‘Zanzibar day beds’ (alleen de naam al!) te maken voor de woonkamer. Dat zijn banken met de afmeting van een bed. Je zit op het matras en als rugleuning maak je allemaal verschillende kussens. Ik vond het een top idee! En de stapelbedden worden ‘afstapelbaar’ dus je kan er ook 2 1-persoonsbedden van maken. Peter krijgt de credits voor dat idee.

Verder nog wat losse flodders uit mijn gedachten en ervaringen de afgelopen 2 dagen.....

Mombasa ruikt naar vuurtjes en zoete warmte; de meest emotionele geur die ik ooit geroken heb. Afrikaanse mannen dragen pakken die minstens 2 maten te groot zijn. Italianen zijn voordringers, ze stromen met het grootste gemak midden- of vooraan in een rij in. En ze spreken geen woord Engels. Ik ben weer in Mombasa want overal waar ik loop roepen ze ‘Hee Mzungu!’. Ik zweet me rot maar geniet van de vrijheid die de warmte brengt. Joshua (zoon Peter) zijn woordenschat reikt nog niet verder dan ‘ huuuuuuuuh’ maar het laat geen twijfel wat hij bedoelt. Ik zag een man die intens tevreden zat te kijken terwijl hij stukjes plastic van de vuilnisbelt zat te plukken. Ik lees een geweldig boek: de staat van Afrika. Met dank aan mijn Lief. Het begrip stomend water moet je ruim zien. En met een gietertje en een emmer word je ook schoon. ‘Onze’ kuku (haan) begint al voor 05.00 uur te kraaien. En hij doet een wedstrijdje met de andere hanen uit de buurt. Dus ik ga voortaan om 21.00 uur naar bed. Als je niets vermoedend de keuken in loopt en er komt geheel onverwachts een kip op je af, dan spring je van schik een meter de lucht in. Kenianen zijn goede socialisers. Alle bekenden worden gegroet en een praatje mee gemaakt. Ook het sales proces start niet voordat we een uitgebreide introductie gedaan hebben. Nu hebben wij met Doingoood een verhaal dat mensen interesseert en dat is erg leuk. En goed voor je lokale netwerk naar ook blijkt. Er stopte een auto met een man die naar me begon te roepen. Meestal negeer ik het maar hij vroeg beleefd of hij even met me mocht praten dus vooruit maar. Het was een interessante ontmoeting want zijn vader doet ook veel in liefdadigheid voor de lokale Lions Club en is hoofd van het lokale Rode Kruis. En hij heeft een safari bedrijf en was bereid zeer scherpe tarieven voor onze vrijwilligers te geven. Op de koop toe kreeg een een kalender van zijn bedrijf met mooie safari foto’s. Wat wil je nog meer. En als ik nog iemand zocht om mee uit te gaan (‘don’t get me wrong, I’m a good man’) dan kon ik ook bij hem terecht. Bof ik even!

Dit verhaal heb ik geplaatst terwijl ik bij Peter op de bank zit met mijn laptop op schoot en mijn nieuw verworven Orange USB modem ingeplugd. En de snelheid valt niet eens tegen.

Tante Jeanne

Lieve Ineke. Je bent weer in je element lees ik!Fijn hoor zo'n lange periode daar te zijn. En fantastisch je tweede huis. Chapeau voor alles wat je beweegt zoveel goed te doen voor de kinder
en daar. Ooit hoop ik echt jou daar bezig te zien met "jouw"kinderen. Liefs en good luck daar. Pappa en Tante Jeanne.

Susan

Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, en wat heb je alweer een heleboel gedaan en gergeld in slechts 2 dagen... Door je verhalen krijg ik echt zin om naar Kenia te gaan! Succes daar en tot over 3 weken!

gerry

heerlijk om je verhaal te lezen. je zit echt in een flow.
dus: go with the flow Ineke.
Ook toevallig!? Ik heb dat boek, de staat van Afrika, gekregen met Kerstmis van de zoon van Emiel.
Ben er al in begonnen, en probeer de feiten te onthouden, maar dat wil nog niet lukken. Ik doe mijn best.
Heel veel liefs

Wendy

Wat een mooi verhaal weer Ineke en wat kijk ik uit naar alle verhalen die nog gaan komen! Geniet van elk moment daar en ik weet zeker dat deze periode heel veel gaat opleveren als ik zie wat jullie in 1 dag doen en bereiken: dat moet goed komen!
Enne.. ik ben nu ook wel benieuwd naar dat boek ; De staat van Afrika'. Ga eens even naar bol.com ;-)

Succes met alles en veel liefs!

Jeroen

Ha die Ineke,
In je element. Doooooiiing good en doing more. Leuk je verhaal te lezen. Het lijkt een lange tijd, 10 weken. Al zal het met alle plannen en tussendoor alle ongeplande zaken weer heel snel gaan,... en de tijd,... ja de tijd.
Geniet en doe goed!

Ashley

Wat leuk om te lezen. Wat ben je al druk bezig! Allemaal positieve dingen. Geniet ervan, ik vind het mooi wat je doet! Liefs.

Saiola

Hi mzungu ;)

Leuk dat ik nu ook jouw verhalen kan volgen daar, vooral omdat het allemaal zo herkenbaar is! Het vrijwilligershuis klinkt super, kom zeker keertje kijkje nemen in maart! En zet die mannen idd maar eens goed aan het werk met de verf hihi ;)
Succes daar en geniet ervan!!

Groetjes, Saiola

Angélique

hey Ineke!
Geweldig, jammer dat ikniet met mijn ogen dicht kan lezen! De manier waarop je schrijft maakt het bijna of je er bij zit....wat heb je al een hoop gedaan!
Groeten, ben alleen al vanwege het weer jaloers op je!! haha

lotte

hallo Lieve Ineke,
gaat alles goed met je?heb je het leuk daar?Boe bla blabla,,hopjes vanille en chocola,aardbei en blanke vla!
vanavond komt John bij ons eten.Veel plezier
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
lotte

Nel

Hallo Ineke
hoe is het,hier regen,je treft het geniet er van
dit is mijn eerste berichtje dus je hebt de primeur.
LIEFS NEL

Ineke

Lieve allen,

Bedankt voor jullie berichtjes, heel erg leuk om jullie betrokkenheid te lezen! Dikke kus uit warm Mombasa!

Anneke

Natuurlijk wil ik ook nog even reageren. Je betn weer Goood bezig daar... mooi! Leuk ook de foto's heerlijk om zo met je mee te reizen... veel liefs.

Bart

Ha die Ineke,

Nakupenda Kenia

Bart

AJ

He Ineke,

Leuk om je verhaal te lezen. Fijn dat je goed bent aangekomen en direct je plek weer hebt gevonden! Ook direct mooie resultaten geboekt, fijn voor Kennedy! En ook nog de staat van Afrika lezen, ik heb hier in de kast 'the state of Africa', ik neem aan hetzelfde boek. Ik was erg onder de indruk, geeft een prachtig gedetailleerd beeld weer van de bizarre geschiedenis van dit mooie continent, veel leesplezier (hoewel plezier niet altijd het goede woord is..) Ik ga snel door naar je volgende verhaal! X AJ

Doingoood